أهلا وسهلا بكم في منتدى المراجع المصرى/المحاسب القانونى محمد صفوت نتمنى لكم اجمل الاوقات برفقتنا
ضع وصفاً للصورة الأولى الصغيره هنا1 ضع وصفاً للصورة الثانية الصغيره هنا2 ضع وصفاً للصورة الثالثه الصغيره هنا3 ضع وصفاً للصورة الرابعه الصغيره هنا4
العودة   منتدى المراجع المصرى/المحاسب القانونى محمد صفوت > منتدى الشهادات المهنيه > منتدى شهاده سى ام ايه
« آخـــر الـــمـــشـــاركــــات »
         :: مفهوم الدعم والمقاومة (آخر رد :دعاء يوسف علي)       :: أفضل أنواع التداول (آخر رد :دعاء يوسف علي)       :: خطوات التسجيل في فرنسي تداول (آخر رد :دعاء يوسف علي)       :: شروط تسجيل عضوية بموقع حراج (آخر رد :دعاء يوسف علي)       :: رسوم الحساب الاستثماري في تداول الراجحي (آخر رد :دعاء يوسف علي)       :: اعتماد العزل (آخر رد :مروة مصطفي)       :: شركة امتلاك (آخر رد :مروة مصطفي)       :: كيفية شراء الاسهم الامريكية الحلال (آخر رد :سلمي علي)       :: طريقة تحويل العملات المختلفة (آخر رد :سلمي علي)       :: حجابات شيفون (آخر رد :سلمي علي)      

قديم 02-06-2013, 05:52 AM
عمرو احمد عمرو احمد غير متواجد حالياً
مدير عام

افتراضي كل المواد المتعلقة بال Cma اخر تحديث وبالتوفيق ان شاء الل

اولا الاصدار 13 من جليم رفعتلكم الاصدار 13 من غير حماية يعني باى برنامج تحويل تقدر تحول الملفات من PDF الى ملفات WORD

ثانيا دا قاموس خاص بال CMA ولكن بشكل مختلف هو عبارة عن ملف اكسيل فية الكلمات مرتبة ابجديا وكمان انت ادامك لما بتفتح الملف بتشوف انو جدول به الكلمات بالانجليزية ولو حبيت تعرف معناها بالعربي كل ما عليك انك تحط سهم الماوس على الكلمة ايل عايز تعرف معناها هيطلع المعنى على طول امامك وتقدر تحملة دلوقتى كمان

ثالثا انا جبتلكم اسئلة الجزء الاول مع اجابتها وانا كنت رفعتها من قبل ولكن هذة المرة رفعتها بمنظور مختلف حيث تم تعديل بيها بعض الاشياء كترجمة الكلمات الهامة وترجمة بعض الجمل الصعبة لتسهل عليك فهم الاسئلة وكمان علشان تقدر تجاوب عليها وتقدر تحملها دلوقتى

رابعا دا قاموس جلوساري وكمان كنت رفعتة سابقا ولكن رفعتة دلوقتى علشان يبقى الموضوع متكامل مع بعضة وتقدر تحملة من هنا

خامسا جمعتلكم بعض الاختصارات الهامة كاسماء المنظمات ودى مهمة جدا لانك لازم تبقي عارفها ولازم تعرف كل اختصار بيكون لاية علشان كتير بتتذكر فى الامتحان وتقدر تحملها كمان

سادسا دا ملف فية كل التفاصيل الخاصة بالاربع اجزاء عن ال CMA ونسب كل جزء ودا مهم جدا تطلع علية

سابعا واخيرا دا جرامر اللغة الانجليزية كامل وهيساعدك كتير علشان تقدر تظبط الانجليزى علشان تعرف تذاكر ال CMA وتنجح فيها ان شاء الله

ساعد في نشر والارتقاء بنا عبر مشاركة رأيك في الفيس بوك